Custom Search

Sunday 5 April 2009

..::Kanak-kanak Batu 8::..

Semalam baru sahaja tamat satu lagi program dengan pelajar sekolah. Kali ini dinamakan program Kepemimpinan untuk pelajar-pelajar Sekolah Kebangsaan Batu Lapan, Changloon, Kedah. Mereka adalah daripada kalangan pengawas, ketua darjah dan juga pengawas pusat sumber yang merupakan kelompok pemimpin di peringkat sekolah mereka. Sekecil-kecil darjah 4 hinggalah ke darjah 6. Kehadiran mereka bukannya kali pertama ke Hutan Lipur Bukit Wang namun tergambar keseronokan yang akan dilalui sepanjang aktiviti 3 hari 2 malam ini.
Dengan tenaga fasilitator seramai 3 orang sahaja dan jugatenaga sokongan Madani Jati seramai 4 orang, inilah yang dirasakan program yang paling mencabar tahun ini. Masakan tidak, dengan kerenah kanak-kanak riang yang sebahagiannya masih tidak mengenali apa itu erti kepemimpinan, ternyata ia menguji kesabaran fasilitator. Memberikan satu-satu arahan adalah sangat mudah, namun bagi memastikan mereka ikut arahan adalah tidak semudah mulut menyebutnya. Kena menjerit-jerit, cakap dengan nada kuat baru mereka nak dengar. Jauh berbeza dengan pelajar-pelajar sekolah menengah yang mana lebih matang dan mudah dikendalikan (pada pandangan peribadi saya la). Sesekali terfikir jugak sepatutnya cikgu-cikgu sekolah rendah ni diberikan gaji yang sangat tinggi kerana mereka perlu berhadapan dengan kanak-kanak yang fikirannya banyak untuk keseronokan dan amat mencabar mendidik golongan ini.
Tapi yang seronoknya ialah pada waktu senaman pagi, macam biasa la...poco-poco dan chicken dance menjadi pengisian utama. Kanak-kanak ini lebih meminati dan menyukai aktiviti bermuzik sebegini. Buktinya poco-poco dan chicken dance mendapat sambutan hangat walaupun pada awalnya ramai pelajar lelaki yang tidak pandai berpoco-poco. Pantang ada masa terluang saja, mereka minta poco-poco dan 'tarian ayam'.
Untuk kumpulan sekolah rendah ini, kami ubah sedikit modul dan pengisian supaya bersesuaian dan dapat diterima dengan mudah oleh kanak-kanak ini. Bagi program WarGame, kami menggunakan modul ambush atau 'serang hendap' yang lebih selamat dari segi perlaksanaannya berbanding konsep 'serangan khemah musuh' yang dibuat oleh pelajar sekolah menengah.
Nyata tanggapan selama ini bahawa kanak-kanak sekolah rendah lebih mudah dikendalikan adalah tidak benar. Buktinya, kami para fasilitator mengalami gangguan suara dan kerongkong akibat terlalu banyak 'bertempik' dengan mereka. Apa pun, kali ini merupakan satu pengalaman yang berharga...
Wah...

No comments: